Časový harmonogram
Časový harmonogram
September
- Preštudovať Sprievodcu školským rokom MŠ SR na aktuálny šk. rok
- Analýza rozmiestnenia študentov na vysoké školy
- Informovať študentov - prehľad VŠ, aktuálne novinky v sieti VŠ
- Podieľať sa na procese integrácie študentov so špeciálnymi pedagogicko-psychologickými potrebami do vyučovacieho procesu, spolupracovať na tvorbe individuálnych učebných plánov pre študentov s poruchami učenia
- Informovať študentov 4. ročníka o prijímacom konaní na VŠ a o dňoch otvorených hodín na VŠ
- Štúdium právnych a legislatívnych noriem, ktoré súvisia s výchovným poradenstvom
- Zaviesť online denník výchovného poradcu a pravidelne robiť záznamy o činnosti
Október
- Zorganizovať besedu Dve tváre jedného sveta (UNICEF), ktorej cieľom je poukázať na existenciu dvoch svetov detí - na Slovensku a v rozvojových krajinách
- Zaviesť evidenciu študentov s poruchami učenia a správania, spolupráca so špeciálnym pedagógom
- Štúdium odbornej literatúry - spolupráca so špeciálnym pedagógom
- Príprava a realizácia SCIO testovania pre študentov druhého (výber seminárov) a tretieho (výber maturitných predmetov) ročníka
- Zabezpečovať účasť študentov na dňoch otvorených dverí na VŠ (podľa záujmu)
- Beseda študentov so zástupcami VŠ (podľa ponuky)
- Konzultácie so študentmi 4. ročníka o výbere povolania
- Pracovná porada výchovných poradcov
- Pohovory so študentmi, ktorí porušujú vnútorný poriadok školy
- Príprava Burzy povolaní, ktorú organizuje Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine - Kariérne dni.
November
- Organizovať návštevy študentov na dňoch otvorených dverí na VŠ, besedy (podľa ponuky)
- Zúčastniť sa Burzy povolaní, ktorú organizuje Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine - Kariérne dni.
- Spolupráca s triednymi učiteľmi - problémoví študenti, študenti s poruchami učenia a správania
- Možnosti a potreba pedagogicko-psychologického vyšetrenia študentov - podľa hodnotiacich správ učiteľov z pedagogickej rady, spolupráca so špeciálnym pedagógom
December
- Sprostredkovanie nových informácií o VŠ študentom a rodičom
- Zistiť kritériá prijímacieho konania na školy s talentovou skúškou a informovať študentov a rodičov
- Individuálne konzultácie so študentmi, riešenie naliehavých problémov
Január
- Informačný seminár výchovných poradcov
- Poradenská činnosť výchovného poradcu
- Relaxačné popoludnie so študentmi, starostlivosť o duševné zdravie, prevencia stresu
- Spracovať evidenciu slaboprospievajúcich študentov podľa informácií z pedagogickej rady
Február
- Účasť na triednických hodinách v 4. ročníkoch
- Pedagogicko-psychologické vyšetrenia, pedagogické charakteristiky
- Vyplnenie prihlášok na VŠ
- Individuálna pomoc pri výbere seminárov študentom v druhom a treťom ročníku
- Spolupráca so špeciálnym pedagógom
- Konzultácie s rodičmi študentov
Marec
- Príprava študentov na celoplošné testovanie - Maturita
- Odborný seminár výchovných poradcov, prenos informácií
- Relaxačné popoludnie so študentmi - Ako sa zbaviť trémy
- Individuálne pohovory so študentmi s problémami v škole (správanie, prospech, dochádzka)
- Spolupráca s učiteľmi, ktorí pripravujú študentov na prijímacie pohovory
Apríl
- Udržiavať úzke kontakty s triednymi učiteľmi
- Poradenská činnosť výchovného poradcu
- Popoludnie so študentmi - techniky relaxácie
- Príprava besedy s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine pre študentov 4. r.
Máj
- Individuálne štúdium odbornej literatúry
- Individuálne pohovory so študentmi s výchovnými problémami
- Riešenie aktuálnych výchovno-vzdelávacích problémov
Jún
- Vyhodnotiť výsledky študentov s poruchami učenia - spolupráca so špeciálnym pedagógom, analýza po koncoročnej pedagogickej rade
- Vypracovať analýzu činnosti výchovného poradcu v príslušnom školskom roku
- Uzavrieť písomnú dokumentáciu výchovného poradcu
Úlohy trvalé
(uskutočňované priebežne)
- V priebehu celého šk. roka aktívne spolupracovať s OPZ v Martine, s CPPPaP, s riaditeľstvom školy, s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine, s triednymi učiteľmi, s ostatnými pedagógmi, s koordinátorom protidrogovej výchovy, s učiteľom občianskej a etickej výchovy a s rodičmi študentov.
- Zúčastňovať sa porád výchovných poradcov, zabezpečovať prenos informácií pedagógom a žiakom.
- Uskutočňovať proces profesijnej orientácie a voľby povolania študentov. Sprístupňovať všetkým študentom informácie a poradenskú službu v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na povolanie.
- Spolupracovať na integrácii študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Realizovať informačné a odborné vystúpenia na pedagogických radách, koordinovať činnosť triednych učiteľov.
- Viesť evidenciu študentov, ktorým boli udelené opatrenia za porušovanie školského poriadku. Uskutočniť rozhovory s týmito študentmi.
- Realizovať preventívne aktivity v rámci prevencie nežiadúcich javov, ako sú šikanovanie, zvyšovanie násilia, agresivity medzi žiakmi, trestná činnosť.
- Venovať osobitnú pozornosť študentom z prostredia ohrozeného sociálno-patologickými javmi, u ktorých možno predpokladať zvýšené riziko sociálno-patologického vývinu a vzniku drogovej závislosti. Uskutočňovať pohovory s týmito študentmi, príp. s ich rodičmi. Podieľať sa na aktivitách organizovaných koordinátorom protidrogovej výchovy.
- Uskutočňovať výchovu k manželstvu a rodičovstvu, formovať kladné city u študentov prostredníctvom rozhovorov so študentmi o predstavách o ich budúcom povolaní a živote.
- Monitorovať zmeny v správaní študentov a v prípade oprávneného podozrenia z fyzického alebo psychického týrania či ohrozovania mravného vývinu riešiť problém v súčinnosti s príslušnými orgánmi.
- Pomáhať študentov v prevencii problémového vývinu, pri voľbe štúdia a povolania i v prevencii delikventného vývinu. Poskytovať poradenskú a informačnú pomoc študentom, pedagógom a zákonným zástupcom žiakov.
- Uskutočňovať opatrenia na zamedzenie a eliminovanie šikanovania zo strany spolužiakov. V prípade podozrenia spolupracovať s rodičmi študentov a s orgánmi činnými v trestnom konaní.
- Pri prerokovávaní závažných problémov rokovať s rodičmi študenta za prítomnosti vedenia školy a urobiť písomný záznam.
- Zavádzať nové informačné technológie do práce výchovného poradcu, uplatňovať individuálny prístup k študentom, nepodceniť osobný kontakt a rozhovor v procese získavania dôvery študenta.
- Prijímať také opatrenia na zabezpečenie disciplíny v škole, ktoré sú zlúčiteľné s ľudskou dostojnosťou študenta. Sledovať opatrenia aj ostatných pedagógov na škole, konzultovať a spolupracovať s nimi pri riešení problémov.
- Koordinovať prácu triednych učiteľov pri riešení výchovných problémov, sprostredkovať im odborné informácie z oblasti školskej psychológie, z odborných seminárov, pracovných porád.